BIGtruck roadtest: MAN zet nieuwe maatstaf

BIGTruck heeft een artikel geschreven over The New Truck Generation door zijn ervaring te delen over de TGX XXL het vlaggenschip van deze generatie. Lees hier over hun beleving om te rijden in de 510 pk sterke nieuwe ‘gouden leeuw’ over de testroute door de Ardennen naar de Baraque de Fraiture.

Bron: BIGtruck Magazine

Het jaar 2020 zou een ‘druk’ jaar worden voor de truckfabrikanten: van MAN, Volvo en DAF werd het nodige vuurwerk verwacht. Maar door de coronacrisis zal alleen MAN dit jaar nog klanten kunnen bedienen met een volledig vernieuwde truckgeneratie, waarvan de TGX XXL het vlaggenschip is. Wij reden de 510 pk sterke nieuwe ‘gouden leeuw’ over onze testroute door de Ardennen naar de Baraque de Fraiture.

De nieuwe MAN heeft even op zich laten wachten. Na de introductie in februari werd het stil vanwege de corona crisis. Gelukkig draait inmiddels de fabriek in München weer en komen de eerste trucks nu de weg op voor testen. De reacties op de eerste foto’s van de nieuwe MAN waren overwegend behoudend. ‘Hoezo nieuw’ was een veelgehoorde reactie, maar geloof ons, je moet hem in het echt zien. Aan de buitenkant is, afgezien van de cabinestructuur alles nieuw. De deuren, de zijwanden, de opstappen, het front en het dak zijn echt helemaal nieuw ontworpen namelijk. De grootste verrassing is echter het interieur. Dat is compleet nieuw en je vindt eigenlijk niks terug uit de vorige generatie. De gebruikte materialen, het kleurgebruik en de indeling doen sterk denken aan een beroemd Zweeds truckmerk wat ook deel uitmaakt van de Traton familie, en daar is helemaal niks mis mee!

 

 

De kenner is meteen om

Op de parking van de Nobis in Asten trekt de nieuwe MAN de nodige aandacht. Terwijl wij aan het meten zijn parkeert een chauffeur van H&S uit Barneveld, bekend van de trucks in lichtblauw met witte kleuren, zijn al wat oudere MAN, eentje met 420 pk. Vervuld van twijfel en met lichte afkeuring neemt hij de lijnen van de nieuwe MAN in zich op. Maar hoe beter hij kijkt, hoe sneller de twijfel verdwijnt. Ja, hij wil toch wel even binnenin kijken. Daar valt hij twee keer in grote verbazing: Kijk! De handrem is van de motortunnel verdwenen! En kijk! Er is ruimte gekomen tussen de rechter raamstijl en het spiegelhuis, wat de dode hoek aan die kant flink verkleint. Dan gaat het snel: de stoelen, het nieuwe dashboard, de nieuwe keuzeknop, de nieuwe displays, allemaal prachtig mooi. Het ontbreekt er nog maar aan dat hij een proefrit wil maken. De man gaat over twee maanden met pensioen en is ervan overtuigd dat het met de nieuwe MAN wel goed komt. “Ik heb 750.000 km gereden met de huidige. Nooit iets vervelends mee gehad.”

Praktijkman

Nu kregen we tijdens de introductie in Bilbao eerder dit jaar dezelfde indruk, maar niets kan op tegen het oordeel van een MAN-veteraan met vele, vele kilometers op de klok. Had hij ermee gereden, dan zou de volgende conclusie zijn dat de nieuwe MAN fijner stuurt. Dat hij toch wat anders klinkt dan de laatste EfficiëntLine 3’s van de voorgaande generatie. De nieuwe display laat veel meer informatie zien, maar niet op een manier die vermoeit, of dat je iets niet goed kunt zien. Alles in de MAN is nieuw, en zo ook de knopjes op het stuur. Die zijn nu zodanig dat je niet meer per ongeluk de radio hard zet als je achteruit rijdt. Verder zijn er heel veel knopjes en functies bij gekomen. Bijna te veel om in een dagje testrijden onder de knie te krijgen. Toch proberen we dat, en dan blijkt dat je met de knoppen op het stuur het de schermen van het tweede display naar voren halen, zodat je beter het verkeer in de gaten kunt houden. De instelmogelijkheden zijn legio, maar na enkele minuten scrollen en spelen heb je door dat MAN hier een flinke slag heeft gemaakt. Ook de andere schakelaars vonden allemaal een nieuwe plek waardoor het interieur een stuk overzichtelijker geworden is.

Multi schakel...

Nieuwsgierig naar hoe dit artikel verder gaat? Lees verder door hier te klikken